Pengaruh Penggunaan Media Animasi dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Ngawi

ABSTRAK

Rusdiyanto, S880809008. 2010 “Pengaruh Penggunaan Media Animasi dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Ngawi”. Tesis Program Studi Pendidikan Kependudukan dan Lingkungan Hidup Minat Utama Pendidikan Geografi. Program Pascasarjana. Universitas Sebelas Maret Surakarta 2010. Pembimbing I Prof. Dr. Heribertus Soegiyanto, S.U., Pembimbing II Setya Nugraha, S.Si, M.Si.

Tujuan dari penelitian ini adalah sebagai berikut : (1) untuk mengetahui perbedaan hasil belajar Geografi antara pembelajaran dengan menggunakan media animasi dan media konvensional. (2) untuk mengetahui perbedaan hasil belajar Geografi antara menggunakan media animasi dengan media konvensional pada siswa dengan minat belajar tinggi (3) untuk mengetahui perbedaan hasil belajar Geografi antara menggunakan media animasi dengan media konvensional pada siswa dengan minat belajar rendah. (4) untuk mengetahui pengaruh penggunaan media animasi dan minat belajar Geografi terhadap hasil belajar Geografi.
Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan desain fakorial 2 x 2. Penelitian dilaksanakan mulai bulan Juli sampai dengan bulan November 2010 dengan populasi siswa siswi SMA Negeri 2 Ngawi. Sampel penelitian diperoleh dari teknik Cluster Random Sampling.
Teknik pengumpulan datanya dilakukan dengan menggunakan angket untuk mendapatkan data berupa minat belajar dan tes untuk mendapatkan data berupa prestasi Geografi. Validitas instrumen diuji dengan menggunakan teknik validitas butir, dengan rumus Product Moment. Reliabilitas angket diuji dengan rumus Alpha dan diperoleh koefisien realibilitas r11 = 0,9525 sedangkan reliabilitas menggunakan KR-20 dan diperoleh koefisien reliabilitas r11 = 0,9455 dilanjutkan dengan analisis butir soal yang meliputi tingkat kesukaran soal (IK) dan daya beda (ID). Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis variansi (Anava) yang dilanjutkan dengan uji t.

Hasil analisis data pada taraf signifikan 5% sebagai berikut : (1) Terdapat pengaruh penggunaan media animasi dan konvensional pada pembelajaran Sejarah Pembentukan Bumi dan Perkembangannya terhadap prestasi belajar Geografi (F0 = 16,159 > F(1,77) = 3,92); (2) Tidak terdapat perbedaan hasil belajar Geografi antara menggunakan media animasi dengan media konvensional pada siswa dengan minat belajar tinggi (F0 = 1,619 < F(1,45) = 4,06); (3) Terdapat perbedaan hasil belajar Geografi antara menggunakan media animasi dengan media konvensional pada siswa dengan minat belajar rendah (F0 =16,414 > F(1,31) = 4,16); dan (4) Terdapat pengaruh interaksi antara penggunaan media dan minat belajar Geografi terhadap prestasi belajar Geografi (F0 = 5,207 > F(1,77) = 3,92).

ABSTRACT

Rusdiyanto, S880809008. 2010. THE EFFECT OF THE USE OF ANIMATION MEDIA AND THE LEARNING MOTIVATION IN RELATION TO THE LEARNING ACHIEVEMENT IN GEOGRAPHY OF THE STUDENTS IN GRADE X OF THE STATE SENIOR HIGH SCHOOL 2 OF NGAWI. Thesis, The Graduate Program in Geography Education, Sebelas Maret University Surakarta. Principal Counselor: Prof. Dr. Heribertus Soegiyanto, S.U., Co-Counselor: Setya Nugraha, S.Si., M.Si.

The objectives of the research are: (1) to find out the difference of the learning achievement in Geography by using animation media as compared with using conventional media; (2) to find out the difference of the learning achievement in Geography by using animation media as compared with using conventional media on students having high motivation; (3) to find out the difference of the learning achievement in Geography by using animation media as compared with using conventional media on students having low motivation; and (4) to find out the effect of the use of animation media and the learning motivation in studying Geography toward the learning achievement in Geography.
The research used experimental method with the factorial design of 2 x 3. The research was conducted from July up to November 2010. The population of the research was the students of State Senior Secondary School 2 of Ngawi. The samples of the research were taken through cluster random sampling.
The data of the research were gathered through questionnaire to get the data on learning motivation and through test to get the data on the achievement scores in Geography. Prior to their use, both instruments were validated through item validity, by using the Product Moment formula. The reliability of the questionnaire was tested by using Alpha formula, resulted in coefficient of reliability of r11 = 0.9525, while the test reliability was tested by using KR-20 formula, resulted in coefficient of reliability of r11 = 0.9455, followed by the analysis of the questions items which covered the questions’ level of difficulty (IC), differentiability (ID), and distractor analysis. To analyze the data, the research used variance analysis technique (Anava), followed by t-test.
The results of the data analysis on the significance level of 5% are as follows: (1) there is a positive influence of the use of animation media and conventional media on the learning of the history of earth formation and its growth towards the learning achievement’s results in Geography (F0 = 16.159 > F(1.77) = 3.92); (2) on highly motivated students learning Geography by using animation media and conventional media, the learning achievement is not different (F0 = 1.619 < F(1.45) = 4.06); (3) on students with the low motivation learning Geography by using animation media and conventional media, the learning achievement is different (F0 = 16.414 > F(1.31) = 4.16); and (4) there is an interaction influence on the use of medium and Geography learning motivation towards Geography learning achievement’s results (F0 = 5.207 > F(1.77) = 3.92).

Keywords: the use of animation media, the motivation in learning Geography, the learning achievement in Geography