Improving Students’ Listening Ability Using Spot the Dictogloss Technique (A Classroom Action Research at the Eighth Year Students of SMPN 03 Ngargoyoso in the Academic Year of 2010/2011)

ABSTRAK

Fitri Wulandari, S890809007. “Improving Students’ Listening Ability Using Spot the Dictogloss Technique (A Classroom Action Research at the Eighth Year Students of SMPN 03 Ngargoyoso in the Academic Year of 2010/2011)”. Thesis. Surakarta: Program Pasca Sarjana Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Sebelas Maret, 2011.PEMBIMBING I : Dr. Ngadiso, M.Pd PEMBIMBING II : Dr. Abdul Asib, M.Pd

Tujuan Dari penelitian ini adalah: (1) untuk mengetahui apakah teknik Spot the Dictogloss dapat meningkatkan kemampuan listening siswa; (2) untuk mengetahui kelebihan dan kekurangan dari teknik Spot the Dictogloss ketika digunakan untuk mengajar listening.
Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas delapan SMP Negeri 03 Ngargoyoso, Karanganyar, Jawa Tengah tahun ajaran 2010/2011. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Siklus pertama terdiri dari empat pertemuan dan siklus kedua terdiri dari tiga pertemuan. Prosedur dari penelitian tindakan kelas terdiri dari perencanaan, tindakan, pengamatan, dan refleksi. Data diperoleh melalui quesioner, interview, catatan lapangan, dan tes. Untuk menganalisa data quntitatif peneliti menggunakan statistik deskriptif. Yakni dengan membandingkan nilai-nilai dan nilai rata-rata dari pre-tes dan pos-tes yang dilkasanakan pada akhir putaran pertama dan kedua. Hasil dari tes tersebut digunakan untuk mengetahui seberapa besar peningkatan pemahaman siswa terhadap teks listening. Untuk menganalisa data kualitaif, peneliti menganalisa peningkatan dari proses belajar mengajar berdasarkan hasil questioner, interview dan catatan lapangan menggunakan Constant Comparative Method.
Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) teknik Spot the Dictogloss dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam kemampuan listening dalam hal peningkatan prestasi siswa dalam: (a) menemukan arti kata dan frase berdasarkan konteks; (b) menemukan pikiran pokok dari teks; (c) Menemukan informasi khusus; dan (d) mengidentifikasi tujuan komunikatif dari teks recount dan deskriptif. Peningkatan dari kemampuan listening dapat dibuktikan dengan rata-rata pre-tes adalah 30.80, pos-tes 1 adalah 50.50 dan pos-tes 2 adalah 60.50. Nilai rata-rata dari pos-tes 2 lebih tinggi dari KKM yaitu 60.30. 2) Kelebihan dari Spot the Dictogloss ketika diterapkan untuk mengajar listening antara lain: (1) situasi kelas menjadi lebih menarik dan lebih hidup; (2) siswa menjadi lebih aktif baik individu maupun dalam kelompok; (3) mengurangi kecemasan mereka saat tampil di dalam audiens kecil. Sedangkan kelemahan dari teknik Spot the Dictogloss ketika diterapkan untuk mengajar listening adalah teknik Spot the Dictogloss membutuhkan prosedur yang lama dalam proses belajar mengajarnya sehingga hal ini membutuhkan waktu yang banyak untuk menerapkannya secara sempurna.
Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa kemampuan listening siswa dapat ditingkatkan dengan teknik Spot the Dictogloss. Oleh sebab itu, hal ini dianjurkan bahwa guru dan siswa harus menggunakan teknik Spot the Dictogloss sebagai salah satu alternative teknik yang baik dalam belajar mengajar listening

ABSTRACT

Fitri Wulandari, S890809007. “Improving Students’ Listening Ability Using Spot the Dictogloss Technique (A Classroom Action Research at the Eighth Year Students of SMPN 03 Ngargoyoso in the Academic Year of 2010/2011)”. A Thesis. Surakarta: English Education Department Graduate School Sebelas Maret Univaersity, 2011.
The objectives of this research are: (1) to know whether Spot the Dictogloss technique can improve the students’ listening ability; (2) To know the strengths and weaknesses of Spot the Dictogloss technique when it is used to teach listening.
The subject of the research was the eighth year students of SMP Negeri 03 Ngargoyoso, Karanganyar, Central Java in the academic year of 2010/2011. This study was conducted in two cycles. The first cycle consisted of four meetings, and the second cycle consisted of three meetings. The procedure of the action research consisted of planning, acting, observing and reflecting. The data were collected through questionnaire, interview, field notes, and test. To analyze the quantitative data, the researcher applied descriptive statistics. It was used to compare the scores and means of pre-test and post-test. The pre-test was conducted in the preliminary research while post-test was conducted at the end of cycle 1 and 2. The result of the test was used to know how well the students understand the text of listening. To analyze the qualitative data, the researcher analyzed the improvement of the teaching learning process based on the results of questionnaire, interview, and field notes using Constant Comparative Method.
The result of the research showed that: 1) Spot the Dictogloss technique could improve students’ listening ability in term of raising student’s achievement in (a) finding meaning of the words and phrases based on context; (b) finding main idea of the text; (c) finding specific information; and (d) indentifying communicative purposes of the recount and descriptive text. The improvement in the students’ listening ability can be proved that the mean score of pre-test is 30.80, post-test 1 is 50.50, and post-test 2 is 60.50. The mean score of post-test 2 is higher than the minimum requirement score which is 60.30. 2) The strengths of Spot the Dictogloss when it was applied to teach listening are: (1) The class situation was more fun and alive; (2) The students became more active individually and in group; (3) Reduced learners’ anxiety as they have to perform only in front of a small audience. Meanwhile the weaknesses of Spot the Dictogloss when it was applied to teach listening is Spot the dictogloss technique has long procedures for its teaching and learning process, so that it needs much time to apply perfectly.
Based on the result of the study, it can be concluded that students’ listening ability can be improved by the implementation of Spot the Dictogloss technique. Therefore, it is recommended that teachers and students should use Spot the Dictogloss technique as a good alternative technique in teaching and learning listening.